وبلاگ

کتاب‌‌هایی برای منظم شدن

یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌‌هایی که همه‌‌ی ما از کودکی تا کهنسالی داریم و به دنبال بهتر و بهتر شدن در آن هستیم، نظم است. محیط خانواده، محیط مدرسه، محیط دانشگاه، محیط‌‌های مختلف درون جامعه و غیره همه‌و‌همه، برای رعایت نظم برای ما قوانین متعددی را وضع می‌‌کنند. با این حال، برخی از ما معتقدیم که نظم باید از درونِ خودمان آغاز شود. بعد از وضع قوانین مختلف برای خودمان است که حالا باید نظم در محیط‌‌های مختلف را یاد گرفته و رعایت کنیم. در روزگار کنونی، آثار متعددی برای منظم شدن انسان به نگارش درآمده‌‌اند که در این یادداشت به‌سراغ برخی از مهم‌‌ترین این آثار می‌‌رویم. اگر شما هم فکر می‌‌کنید نیاز است برای یادگیری نظم، مطالعه کنید و تکنیک بیاموزید، با ما در این مطلب همراه شوید.

قدرت انضباط شخصی

دنیل والتر، نویسنده‌‌ی «قدرت انضباط شخصی» با نوشتن این کتاب دنبال این نکته است که به ما نشان دهد که چگونه عاداتی را ایجاد کنیم تا زندگی ما بهبود یابد. والتر در این کتاب، به خواننده‌‌اش گوشزد می‌‌کند که خودِ خواننده باید انضباط قوی برای انجام امور روزانه را کسب کند و این امر به دیگران ارتباطی ندارد. نویسنده، حقایق علمی روانشناختی و فلسفی، اصول، قوانین و دستورالعمل‌‌های متعددی را برای تقویت کنترل خود و غلبه بر اختلال‌‌هایی که مانع از دست‌‌یابی به بزرگ‌‌ترین اهداف ما می‌‌شوند را ارائه می‌‌دهد. والتر از پدیده‌‌ای به نام «خود انضباط» صحبت می‌‌کند و آن را به تمرکز هر فرد مرتبط می‌‌داند. فرد همان‌‌طور که بیش‌‌تر روی هدف خود تمرکز می‌‌کند، انجام وظایف لازم برای وی آسان‌‌تر می‌‌شود. توانایی تمرکز ما توسط عملکردهای اجرایی ما تعیین می‌‌شود؛ از جمله عملکرد حافظه، انعطاف‌‌پذیری شناختی، سازگاری و کنترل انگیزه. تقویت این مهارت‌‌ها به‌‌طور منظم از طریق بازی‌‌های مغزی و سایر فعالیت‌‌های تقویت‌‌کننده‌‌ی مغز به ما کمک می‌‌کند تا بهتر تمرکز کنیم. والتر برای پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث می‌‌شوند برخی از ما نتوانیم در امور روزانه‌‌مان نظم را رعایت کنیم، سه دلیل شامل میل از دست ندادن عادت‌‌های پیشین، ترس از پشیمانی و قرار گرفتن در معرض یک عادت (و وابستگی به آن عادت) را برمی‌‌شمرد. این اثر کتابی راهنما در جهت علت‌‌یابی عدم‌رعایت نظم و انضباط و تکیه روی بهبود نقاط ضعف پیرامون این موضوع است.

جادوی نظم

کتاب سرگرم‌‌کننده، ساده و سرراست ماری کندو یعنی «جادوی نظم» به خواننده یاد می‌‌دهد که چگونه فضای خود (اعم از محیط شخصی، کاری و غیره) را به‌‌گونه‌‌ای مرتب کند که زندگی‌‌اش برای همیشه تغییر یابد. در اصل، مرتب کردن باید عمل بازگرداندن تعادل بین مردم، اموال‌‌ و خانه‌‌شان باشد که در آن زندگی می‌‌کنند. ماری کندو یاد می‌‌دهد که ما اولین کاری که باید بکنیم، دور انداختن است! دور انداختن هر چیز زایدی به ما کمک می‌‌کند که فضای خود را سازماندهی کنیم. اگر چنین روشی را اتخاذ کنیم (او این روش را روش کُنماری می‌‌نامد) دیگر هرگز به آشفتگی و هرج‌و‌مرج پیش از آن باز نخواهیم گشت. او در این کتاب توضیح می‌‌دهد که هر یک از ما نیاز به مرتب‌‌سازی بر اساس دسته‌‌بندی چیزها داریم. اگر بتوانیم وسایلمان را با ترتیب و دسته‌‌بندی جمع کنیم و به آن‌‌ها نظم دهیم، به‌‌طرز چشم‌‌گیری حجم چیزهایی که داریم، کاهش خواهد یافت. کندو مورد جالب هیجانِ نظم و دسته‌‌بندی را در چنین زمان‌‌هایی پیش‌‌بینی می‌‌کند؛ یعنی وقتی قرار است ما وسایلمان را بر اساس دسته‌‌بندی مرتب کنیم، خود دچار هیجان ناشی از جمع‌‌بندی وسایلمان خواهیم بود که این عمل نشاط‌‌آور نیز است.

این دو را نمونه برای شما معرفی کردیم. موارد دیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید با مطالعه آنها نظم را دوباره به زندگی خود برگردانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *