وبلاگ

کتاب خواندن برای لذت بردن

کتاب‌خواندن می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید یک کتاب را به دلایل مختلف، با اهداف مختلف و به چندین شیوه‌ی مختلف بخوانید. هر کدام از این شیوه‌ها هم نتایج متفاوتی دارند. در این متن به مفهوم یکی از انواع کتاب‌خواندن، یعنی «خواندن برای لذت‌ بردن» می‌پردازیم.

کتاب خواندن برای لذت‌ بردن یعنی چه؟

«خواندن برای خواندن»، «خواندنِ داوطلبانه» و «خواندن به‌وقت فراغت» این‌ها عباراتی هستند که سازمان NLT۱ در معنای «خواندن برای لذت بردن» به‌کار برده است. طرفداران این رویکرد، معتقدند که کتاب خواندن باید به‌ قصدِ لذت‌ بردن و با انگیزه‌ی خود فرد انجام شود. آن‌ها معتقدند که تنها در این صورت است که تمامِ فواید کتاب خواندن، شامل حال خواننده می‌شود؛ البته می‌تواند به پیشنهاد شخصِ دیگری هم صورت بگیرد؛ اما باید با علاقه‌ی خود خواننده دنبال شود.

پژوهشگران «خواندن برای لذت‌ بردن» را فرآیندی خلاق و فعالانه می‌دانند. آن‌ها معتقدند که در قرن ۲۱، به‌خصوص نوجوانانی که در مرحله‌ی ورود به بزرگسالی هستند، بیش از هر زمانِ دیگری در تاریخِ زندگی انسان‌ها، نیاز دارند که بخوانند و بنویسند.

 

آن‌ها به این مهارت احتیاج دارند تا انبوهِ اطلاعاتی را که هر روز به آن‌ها وارد می‌شود، برای ثبت زندگی شخصیشان، ارائه‌ی شغلشان و به‌صورت کلی به‌عنوان یک شهروند به کار گیرند و این موضوع در صورتِ اینکه کتاب بخوانند و از آن لذت ببرند، با کیفیتِ بیشتری اتفاق می‌افتد.

در بسیاری از مدارسِ سراسر دنیا، زمان و مکانی از ساعاتِ درسی‌ را به این موضوع اختصاص می‌دهند و بستری فراهم می‌کنند که به دانش‌آموزان لذتِ کتاب خواندن را معرفی کنند. جلسات کتاب‌خوانی برگزار می‌کنند؛ نویسندگان را به کلاس‌های درسی دعوت می‌کنند؛ کلوب‌های کتاب‌خوانی برپا می‌کنند و زمانی را برای به اشتراک‌ گذاشتن نظرات بچه‌ها فراهم می‌کنند.

درمجموع، کتاب خواندن برای لذت بردن، جزء مباحث بسیار مهمی است که در مدارس به آن پرداخته می‌شود. این شیوه، مقابلِ رویکردهایی مانند «خواندن برای آموختن» قرار می‌گیرد که می‌گوید کتاب‌ها به‌وجود آمده‌اند تا مانند معلم به شما مباحثی را آموزش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *